oL30 C++ classique et moderne pour l'embarqué

Objectifs
  • Maîtriser les bases du langage C++
  • Intégrer les templates C++ (code générique) dans les systèmes embarqués
  • Maîtriser les aspects avancés du C++ tels que le polymorphisme, l'héritage simple et l'héritage multiple
  • Redéfinir les opérateurs C++ d'allocation dynamique de mémoire pour l'embarqué
  • Rendre les objets C++ persistants flashables et romables
  • Gérer les exceptions en C++ pour sécuriser les applications embarquées
  • Utiliser des objets C++ pour gérer la transmission/réception série de chaînes de caractères
  • Découvrir les fonctionnalités modernes du C++
  • Apprendre les changements de langage dans C++11, C++14, C++17 and C++20
  • Découvrir les nouvelles fonctionnalités ajoutées à la bibliothèque standard
  • Apprendre les fonctionnalités avancées du C++ moderne comme "perfect forwarding"
  • Passer du C++ traditionnel au C++ moderne
  • Mettre en évidence les fonctionnalités essentielles du C++ moderne utilisées dans les applications embarquées
Les travaux pratiques sont effectués sur une carte ARM émulée par QEMU
  • Cours théorique
    • Support de cours au format PDF (en anglais).
    • Cours dispensé via le système de visioconférence Teams.
    • Le formateur répond aux questions des stagiaires en direct pendant la formation et fournit une assistance technique et pédagogique.
  • Activités pratiques
    • Les activités pratiques représentent de 40% à 50% de la durée du cours.
    • Elles permettent de valider ou compléter les connaissances acquises pendant le cours théorique.
    • Exemples de code, exercices et solutions.
    • Un PC Linux en ligne par stagiaire pour les activités pratiques.
    • Le formateur a accès aux PC en ligne des stagiaires pour l'assistance technique et pédagogique.
    • Certains travaux pratiques peuvent être réalisés entre les sessions et sont vérifiés par le formateur lors de la session suivante.
  • Une machine virtuelle préconfigurée téléchargeable pour refaire les activités pratiques après le cours
  • Au début de chaque session une période est réservée à une interaction avec les stagiaires pour s'assurer que le cours répond à leurs attentes et l'adapter si nécessaire
  • Tout ingénieur ou technicien en systèmes embarqués possédant les prérequis ci-dessus
  • Totale : 30 heures
  • 5 sessions de 6 heures chacune (hors temps de pause)
  • De 40% à 50% du temps de formation est consacré aux activités pratiques
  • Certains travaux pratiques peuvent être réalisés entre les sessions et sont vérifiés par le formateur lors de la session suivante
  • Les prérequis indiqués ci-dessus sont évalués avant la formation par l'encadrement technique du stagiaire dans son entreprise, ou par le stagiaire lui-même dans le cas exceptionnel d'un stagiaire individuel.
  • Les progrès des stagiaires sont évalués de deux façons différentes, suivant le cours:
    • Pour les cours se prêtant à des exercices pratiques, les résultats des exercices sont vérifiés par le formateur, qui aide si nécessaire les stagiaires à les réaliser en apportant des précisions supplémentaires.
    • Des quizz sont proposés en fin des sections ne comportant pas d'exercices pratiques pour vérifier que les stagiaires ont assimilé les points présentés
  • En fin de formation, chaque stagiaire reçoit une attestation et un certificat attestant qu'il a suivi le cours avec succès.
    • En cas de problème dû à un manque de prérequis de la part du stagiaire, constaté lors de la formation, une formation différente ou complémentaire lui est proposée, en général pour conforter ses prérequis, en accord avec son responsable en entreprise le cas échéant.

Plan du cours

  • Introduction to object oriented programming
  • History and definition
  • Overview on C++98/C++03/C++11/C++14/C++17/C++20
  • Modern C++ objectives
  • Switch from C to C++
  • Embedded C++
  • How to write optimized embedded code
Exercise :  Understand function mangling
Exercise :  Function inlining
Exercise :  Volatile variable handling
  • Object Oriented Programming in C++
    • Encapsulation
    • Classes and objects
    • Attributes and member functions
    • Object construction and destruction
    • Construction parameters
    • Copy constructor
    • Object composition and container
    • Scope qualifier operator
Exercise :  Declaring classes and methods
Exercise :  Working with default, copy and parameterized constructors
Exercise :  Understand the differences between composition and aggregation
  • Optimizing parameter object passing
  • Overloading operators by member functions
  • Overloading operators by friend functions
  • Memory management operators overloading
Exercise :  The assignment operator
Exercise :  overloading operators
  • Specialization by addition and substitution
  • Derivation and access rules
  • Construction during inheritance
  • Inheritance polymorphism
  • Virtual methods
Exercise :  Understand inheritance
  • Constant and partially constant objects
  • Persistent objects
  • Flashable objects
Exercise :  Creating constant, mutable, persistent and ROMable objects
  • Launching, capturing and handling exceptions
  • Retriggering exception
  • Exceptions specifications
  • Handling unexpected exception
  • Exception objects of the C++ standard library
Exercise :  Handle errors using exceptions
Exercise :  Unexpected exceptions management
  • Member pointers
  • Generic objects and templates
    • Classes and generic functions
    • Templates overloading
    • Specializing templates
    • STL (Standard Template Library)
    • Templates in embedded systems
  • Polymorphic objects
  • Virtual objects and abstract classes
  • Specializing objects by simple inheritance
    • Building derivate objects
    • Access control rules for inherited objects
    • Specializing objects by multiple inheritance
    • Conflicts resolution by scope operator
    • Virtual inheritance
Exercise :  Generic classes and functions
Exercise :  Understand virtual methods by subclassing a generic Device class
Exercise :  Understand multiple inheritance and virtual bases
  • Overview
  • Storage class specifiers
  • Uniform initialization
  • C++ Named Requirements
  • Automatic type deduction
    • The auto keyword
    • The auto keyword as a return type from a function
    • Using auto for declaring function signatures
    • Automatic constant references
    • Forwarding references
    • Advantages of using auto in embedded systems
Exercise :  Using auto to declare variables
  • Enum class
  • override and final
  • Inline variables
  • nullptr
  • static_assert
  • noexcept
  • constexpr and if constexpr
  • decltype
  • Defaulted and deleted functions
    • Implementing a thread-safe singleton
Exercise :  Using modern C++ keywords
Exercise :  Create a singleton using modern C++
  • Structured binding
  • Range-based for loops
  • Nested namespaces and namespace aliases
  • Alignment
    • Alignas
    • Alignof
  • Move semantics and r-value references
    • Copy-constructing and Move-constructing
    • r-value references
    • Perfect forwarding
Exercise :  Using the new for loop syntax
Exercise :  Using std::tuple
Exercise :  Move semantics performance advantages on embedded systems
  • Standard Library
    • std::optional
    • std::variant
    • std::any
    • std::byte
    • std::hash
    • Filesystem library
  • Literals
    • Cooked literals
    • Standard literal operators
    • Raw literals
    • Raw string literals
  • Random number generation
    • Random number generation engines
    • Random number generation distributors
  • Containers
    • std::array
    • std::forward_list
    • Unordered associative containers
Exercise :  Using the new elements added to the standard library
Exercise :  Using std::optional
  • New string Types
    • std::u16string
    • std::u32string
  • Basic string view
  • Converting between numeric and string types
  • Elementary string conversions
  • Input/output manipulators
    • std::get_money, std::put_money
    • std::get_time, std::put_time
    • std::quoted
  • Regular expressions
    • Format of a string
    • Parsing the content of a string
    • Replacing the content of a string
Exercise :  Using String class and String literals
  • Introduction
  • Thread
  • Atomic operations
    • Atomic features
    • Non-class functions
    • Atomic flag
    • Memory order
  • Mutex
    • Avoiding using recursive mutexes
  • Sending notifications between threads
  • Condition variables
  • Future and Promise
  • Task and Async
  • Modern C++ and RTOS
Exercise :  Blink synchronously 4 Leds
  • Syntax of lambdas
  • Defining lambdas
  • Using lambdas
    • Using lambdas with standard algorithms
    • Assigning lambdas to function pointers
    • Lambdas and std::function
    • Writing a function that accepts a lambda as parameter
  • Polymorphic lambdas
  • Recursive lambdas
Exercise :  Understanding lambda
Exercise :  Using lambda to modify and display a vector
  • Memory Management
  • Memory Errors
  • Smart Pointers
    • Raw Pointers
    • Automatic pointers
    • Unique Pointers
    • Shared Pointers
    • Weak Pointers
Exercise :  Override new and delete
Exercise :  Understanding unique and shared pointers